Dubai en aankomst Thailand

9 januari 2023 - Railay, Thailand

Dag 1 DubaI

18:15 en ik loop de trein uit op Schiphol. Lekker op tijd, want je weet tegenwoordig niet wat je te wachten staat als je het vliegveld op komt lopen. Het valt uiteindelijk allemaal reuze mee met de waarschuwingen die Emirates nog heeft gestuurd. Er staat wel een flinke rij mensen bij de incheck, maar dat heeft ermee te maken dat deze later open gaat dan vooraf is gemeld. Met een half uurtje is mijn (naar nu blijkt maar liefst 24,5kg zware) koffer afgegeven en is het richting controle. De mannen staan me daar op te wachten zo rustig als dat het is. In de avond vliegen is dus best een goed idee, tip van de dag.

Vlucht verloopt soepel, al heb ik op een uurtje wat dutten na niet geslapen. Om dat te kunnen is liggen toch wel een pre. Mag de pret niet drukken, ik mag een dagje Dubai in. Beetje make-up op de rode ogen zodat het wat minder opvalt en richting de uitgang van het enorme vliegveld.

Mooi een  stempel erbij gekregen in het paspoort, eindelijk weer na jaren moeten wachten. Bedoeling is dat de verzameling de komende tijd weer wat uitgebreid wordt.

Met de metro de stad in. Super geregeld daar en voor lokale begrippen een zeer goedkoop en snel vervoermiddel. Tussen metrostations en belangrijke bezienswaardigheden zijn er steeds overdekte wandelgangen gemaakt, vaak over de wegen of door gebouwen heen. Voor vandaag, met een zeer aangename 23-24 graden, is dat eigenlijk een beetje jammer. Maar Dubai is niet altijd zulk zacht weer gegund. In de zomermaanden is het makkelijk boven de 40 graden, met flinke luchtvochtigheid en door het vele beton en steen tussen de gebouwen nog wat warmer dan dat. Je bent als een gesmolten ijsje na 50 meter buiten lopen zei een inwoner tegen mij in de metro. Al dat geld dat ze uit de grond hebben geslurpt wordt dus ook wel voor nuttige zaken gebruikt.

Even geneusd bij de soukh maar het was nog veel te vroeg, bijna alles was nog gesloten. Misschien vanmiddag nog terug als er tijd over is. Metro weer in en dan maar richting Burj Khalifa en de Dubai Mall. Ben niet zo’n fan van malls, zeker niet van die zeer commerciële. Laten ze er daar nu genoeg van hebben in de stad, en ik moest naar de grootste toe. Echter ergens in dat doolhof van gangen, food courts en ontelbaar veel winkels zit de entree om de toren in te kunnen gaan. Niet echt aangegeven dus je moet dit vooraf opgezocht hebben. Dan nog blijkt het een uitdaging te zijn voor me. Rondjes gelopen als een ezel met een wortel voor zijn snuit aan een touwtje. Kan een deel van de winkels, de bios, eetzaakjes en rustigste toiletten inmiddels wel goed uit mijn hoofd terugvinden ;) Tegen spitstijd de ingang eindelijk gevonden (volg de stroom toeristen met vlaggetjes en al) en sluit braaf aan in de rij. Blijkt dat online kaartje kopen de helft scheelt dus dat maar even snel gedaan. Gemak betaal je dik voor in deze stad. Tussen de groepen door naar binnen geglipt en de volgende rij opzoeken voor de lift naar boven. Als je eenmaal mee naar boven mag, dan sta je werkelijk met een minuut op etage 125. Dat is ongeveer 458 meter boven de grond… best hoog.

En best snel. Best wel heel erg snel.

Het uitzicht is waanzinnig. Kilometers ver kijken, en ook beneden om het gebouw heen is interessant. Alle bekende gebouwen en eilanden zijn te zien als je rondloopt over de etage. Ze zien er wel wat minder indrukwekkend uit omdat het allemaal vrij klein en bescheiden lijkt vanaf die hoogte. Alles dat wat verder weg ligt is wel voorzien van een mooie grijsbruine waas door zand en uitlaatgassen. Desondanks dik een uur boven doorgebracht en genoten. Ook even een etage lager het dakterras opgegaan. Daar had een familie twee oude dames in rolstoel voor het glas geparkeerd en ze konden duidelijk geen genoeg krijgen van het fantastische uitzicht.

Hierna nog een stukje met de metro naar het museum van de toekomst gegaan. Heel mooi ovale cirkelvormig gebouw met allemaal Quran inscripties erin. In d binnen zijn de teksten steeds in een golvende beweging verlicht wat een prachtig effect geeft. Wel beetje vreemde combinatie van overduidelijk religieuze insteek in het ontwerp maar met een collectie die oa astronomie en wetenschap bevat. Knipoog naar hoe Dubai tegenwoordig een wereld met twee zeer uiteenlopende gezichten is misschien? Gebouw is in ieder geval heel mooi gemaakt.

Ik had hierna nog wel terug naar de soukh willen gaan maar was inmiddels al twee keer half in slaap gevallen in de metro. Heb daarom maar besloten om terug te gaan naar het vliegveld om me te douchen en vervolgens in een soort ligstoel te planten voor een tukje. Uiteindelijk twee van een uurtje kunnen maken voordat de oproep voor inchecken richting Bangkok kwam. Ook deze vlucht niet veel geslapen maar wel grotendeels met mijn ogen dicht doorgebracht.

Dag 2 Thailand

07:30 zette het vliegtuig voet aan de grond in Bangkok.

Van daaruit is alles heel snel verlopen. Gauw een visum krijgen (nog een stempel, yay!) en koffer halen. Met de pendelbus naar het andere vliegveld in Bangkok voor de binnenlandse vlucht. Natuurlijk goed druk op de weg en hadden veruit de meeste files die er konden staan. Uur voor vertrek bij de balie in de rij mijn veel te zware koffer nog even iets lichter maken door mijn handbagage vol te proppen. Mag hier maar 20kg mee. Dame neemt gelukkig genoegen met de 22kg die hij nog weegt en werpt alleen maar een korte blik op mijn rugzak zonder hem te willen wegen. 5 minuten voordat het inchecken sluit ben ik van boardingpass voorzien en gelukkig is de controle verderop ook zo gebeurd. Helaas achter de douane niet de SIMkaart die ik graag zou willen hebben. In Krabi was het wisselkantoor om onduidelijke redenen gesloten en was de transfer richting kust nog net aan te halen, anders zou ik mogelijk de boot missen. Dus ook hier geen SIM gehaald nog, ik ga morgen wel eens rondvragen hoe ik daar aan kan gaan komen. Voor nu in ieder geval WiFi bij de kamer dus kan jullie mooi op de hoogte houden.

Als ik met de boot naar Railay vaar wordt meteen wel duidelijk bij de eerste blik: dit is een juiste keuze geweest om mijn reis te starten. Heel heel heel erg mooi eiland met die typische rotspartijen en alles is mooi groen, Thaise longtail boten aan de kust. Geen hoge gebouwen en alleen maar vrolijke mensen. Foto’s gaan morgen gemaakt en gedeeld worden, ik moest en zou eerst even een duik nemen in die heerlijke zee en met mijn ogen foto’s maken. Dus dat heb ik lekker gedaan. En nu is het donker met fikse regen, en ik heb vreselijk zin in een bordje nasi die een klein stukje lopen van mij verwijderd is. Morgen weer een mooie dag.

1. Patrice:
    10 januari 2023
    het was zo leuk om je vliegtuigje te volgen in de app, heb je zien vliegen, nou dat kan ik niet altijd zeggen. Fijn dat je heel bent aangekomen en dat de overgang, dankzij de regen, niet te schokkend is met hier, waar het vandaag ook met bakken uit de lucht komt. Geniet er lekker van, en zo leuk dit blog, met die foto's xxxx