Koh Lanta

14 januari 2023 - Koh Lanta, Thailand

Ritme zit er al behoorlijk goed in, wordt uit mijzelf wakker voor de wekker die om 8uur stond. Erg belangrijk, want straks op Koh Lanta zal ik me regelmatig rond 6:30-7:00 bij het duikcentrum moeten melden. Na rustig alles gepakt te hebben nog een rondje door de straat voor een smoothie (prima ontbijt) en laatste blik. Grappig, heb dagenlang het gevoel gehad dat ik op een eiland zat. Zal wel komen omdat je alleen per boot hierheen kunt komen. Wegen bestaan niet vanwege het vrij steile bergachtige landschap achter het dorp.

Verzoek van de boot om 10:30 bij de pier te staan. Als toerist doe ik dat braaf, wetende dat de genoemde tijden van de boot echt niet nageleefd zullen worden. Uur later worden we via longtail bootjes naar de ferry gevaren. Grote logge boot waarbij het dek uitpuilt met mensen. Iedereen wil graag in de brandende zon vervoerd worden. Mooi meer ruimte voor mij binnen. Met een handdoek omgeslagen (want airco), muziek op en een goed boek zijn de 2 uur varen zo voorbij.

Koh Lanta is redelijk veranderd in 8 jaar tijd. Veel drukker, een brug die het eiland met het vaste land verbonden heeft en een nieuwe highway (lees, doorgaande weg) die langs de gehele westkant van het eiland loopt. Maar, nog steeds hebben ze weten tegen te houden dat fastfood ketens hier voet aan de grond krijgen. Dus lokaal eten is nog steeds verplicht hier. Ja heel naar allemaal, heb het er ook heel zwaar mee. Natuurlijk kun je ook burgers, pizza en Mexicaans bestellen, al durf ik niet te zeggen of dat ook lekker is. Tot nu toe heb ik enkel rijst en noodles gegeten bij lokale zaakjes.

Prijzen zijn meer Thaise stijl hier dan in Railay, en ik heb voor hetzelfde geld een privé bungalow met badkamer voorzien van warm water mmm, airco en koelkast. En dat maar liefst 2 hele minuten lopen van het strand de ene kant op en het duikcentrum de andere. Ook eten scheelt wat in prijs, of je krijgt meer op je bord.

Wel prettig die airco in de kamer, want het is hier een stuk warmer dan aan het noorden van de kust. 33-34 graden is gemiddelde en in de nacht koelt het zelden af onder de 25 graden. Ben vannacht toch even uit bed gekomen om de airco aan te zetten. Goede nachtrust is belangrijk, want: ——-> Duiken!

Toch schrik ik af en toe wakker van de airco van de buren of de krekels die hier een hels kabaal maken. Hopelijk eten ze ook wat van de muggen op, die zijn hier werkelijk meedogenloos voor toeristen. Ga in de avond dan ook met legging en lange mouwen aan de straat op. Twee keer ingesprayed met anti-mug, voor de zekerheid. Resultaat als ik thuiskom is dat ik dan een paar keer gestoken ben in plaats van heel veel keer.

Vrijdagochtend 7:15 fris bij duikcentrum om met busje richting boot te gaan voor twee duiken in Koh Haa. Paar rotsen van wat ooit een vulkaankrater was middenin zee met zeer mooie onderwaterwereld. Zelfde boot als vorige keer, leuk thuiskomen zo. Ontbijt aan boord ook als vanouds: versgebakken brood, scrambled eggs & sausage, heerlijke pittige kipworst, jam en yoghurt met muesli en wat fruit. Kon het slechter treffen om een bodem in mijn maag te leggen voordat ik zelf naar de bodem mag afzakken. 2uur varen en ik mag eindelijk na anderhalf jaar geduldig zijn weer het water in.

Als een vis, zoiets verleer je duidelijk nooit. Nieuwe pak zit als gegoten, heb de oude meteen achtergelaten hier. Heerlijk relaxte duik gemaakt en veel bekende vrienden onderwater tegen gekomen. Nieuw horloge dat ik heb gekregen, dat tot 200 meter mee zou mogen, doet het als een zonnetje en is heel erg prettig om de surface-time bij te houden tussen de duiken door (Dank je wel Willem!).

Tweede duik is vanaf het begin onvergetelijk. Nog niet koud drie minuten onder water en de duikers voor ons hebben wat voorbij zien komen. Een paar minuten later, camera in de aanslag, is het raak. En hoe! Zwemt rustig rakelings langs ons, had hem aan kunnen raken zo dichtbij. Grote ogen op ons gericht, net zo nieuwsgierig als wij. Beesten doen dat wel vaker merk ik, heel erg dicht langs me zwemmen, bijna plagend. Voelt als je lievelingseten voor je neus krijgen maar er geen hapje van mogen nemen. Handen jeuken om eraan te zitten, maar ik doe het natuurlijk niet. Heb bewijs voor jullie, moet alleen nog een computer zien te vinden om het filmpje te kunnen delen. En wat heb ik dan precies gezien? But two words needed…. ———> Whale Shark <3

Niet al te groot, meter of 6 lang, maar desondanks heel blij met het uitzicht dat ik kreeg. En leuk dat ik die van mijn to-see-list mag afvinken. Moet wel een zegening zijn voor deze reis, dat zo’n bijzonder beest zich meteen op dag 1 onder water aan mij laat zien. Krijg terug bij het duikcentrum nog de grap te horen dat we morgen dan vast een manta gaan zien.

Tevreden terug naar de kamer, gegeten als een bouwvakker en op tijd naar bed.

Nog vroeger uit bed op zaterdag om naar de beste duikstek van deze omgeving te gaan: Hin Daeng en Hin Muang. Ene ligt 12 meter onder water en de ander, een paar honderd meter verderop, steekt slechts met wat rotsen net een paar meter boven het wateroppervlak uit. Maar schijn bedriegt, onder water zijn het behoorlijke bergen. Moeten wel eerst 3 uur varen dus 6:15 bij de duikschool klaarstaan, maar dan krijg je ook wel wat. Omdat we er toch langs varen, nog een derde duik bij Koh Haa op de terugweg op de planning.

Gaan met een andere boot, van een ander duikcentrum. Ze werken hier goed samen, delen kosten en middelen om het allemaal betaalbaar en winstgevend te houden. Ik mag aan boord van een mooie grote catamaran met een “wet area” van maar liefst vier rijen dik voor duikers en hun spullen, en beneden binnen, buiten en boven nog een groot dek met genoeg ruimte om heerlijk te relaxen tussen het duiken door. Ook hier aan boord is een heel goed ontbijt geregeld, met oa voor je neus gebakken eitjes. Grappig wat een verschil dit geeft met andere plaatsen in de wereld waar ik heb gedoken. Behalve in Komodo heb ik nergens verder zo uitgebreid ontbijt op de boot gehad voordat de duikmania van start gaat.

Ondertussen mooi de tijd om kennis te maken met de andere gasten. Veel uit US en Canada deze keer, clubje uit Australië, stel Zwitsers die fantastisch leuk lokaal dialect spreken dat beter te volgen is dan regulier Duits en een Ierse dame met Belgisch bloed die in Nederland studeert. Super gezellig, tijd vliegt voorbij en mogen al snel het water in voor de eerste duik. Het gebied is gelukkig nog steeds gezond en vol met wat kleinere vissoorten of de jonkies van de wat grotere jongens die waar je ook kijkt rondzwemmen. Mooi paars gekleurd zacht koraal bedekt de rotsen onder water en overal tussendoor paarse en groene anemonen (met bewoning). Voor mij wat nieuwe vissoorten en een snowflake murene mogen bewonderen. Beetje redelijke stroming aanwezig wat goede work-out geeft. Kom maar op met die Tina Turner benen! En er zit nog wat lui vet hier en daar dat er zo een beetje vanaf gezwommen kan worden.

Tweede duik is bij de rotsen van Hin Muang. En jawel, de grap van gisteren komt uit. Een 5 meter brede Manta zwemt rustig voorbij, komt even buurten voor een schoonmaakbeurt bij de poetsvissen. Ze komen hier nog maar zelden hun neus laten zien, dit was volgens de statistieken pas de tweede keer van dit seizoen dat er een is gezien. Ik heb het wel weer getroffen, krijg al uitnodigingen voor volgende duiken want “you’re our lucky charm’’.

Mocht er een religie zijn of opgezet worden met de oceaan als hoofdpersoon, dan wil ik me mogelijk wel bekeren. Heb inmiddels al de “Holy Spirit” gezien en vandaag een van zijn “Angels”. Deze heiligen bestaan echt.

Laatste duik van de dag is mooi, maar helaas is de walvishaai vertrokken naar een voor ons onbekende bestemming. Desondanks lekker om weer een dag drie duiken te mogen doen en heb volop genoten van het prachtige uitzicht. Om een uur of 5 kom ik pas weer bij het duikcentrum aan, het is een lange maar fijne dag geweest. Morgen zowaar een dagje vrij en maandag nog een laatste dag duiken op deze plek. Andere dagen op Koh Lanta zijn om het eiland een beetje te verkennen. Dat heb ik de vorige keer hier niet kunnen doen, toen was er alleen maar tijd om te duiken. Gelukkig heb ik deze keer iets meer tijd omhanden :)

1. Nick:
    14 januari 2023
    Lekker bezig Linds! Blijft bijzonder dat duiken. Tof dat we een beetje mee kunnen genieten zo. Warme knuffel 🤗
  2. Jocelyn:
    15 januari 2023
    Wat lezen je verhalen lekker weg zus. Alsof we meekijken vanaf je schouder. Genietse verder knuffels van de brody bunch ❤️
  3. Patrice:
    16 januari 2023
    Fantastisch lieverdje, en je bent niet alleen een lucky charm voor het duiken. Kiwi wil graag weten waar je bent. De dagelijkse zoekacties in de wc en badkamer zorgen voor een sacherijnig blèrende haarbal hahahaha. Geniet ervan je hebt het verdiend, xxxx
  4. Lindsay Roos:
    17 januari 2023
    Wil best op regelmatige basis videobellen met Kiwi als ze daar blij van wordt… ;) xxx