Krabi-Khao Lak

24 januari 2023 - Khao Lak, Thailand

De rit naar Krabi verloopt erg voorspoedig. Comfortabele bus, zit achter de chauffeur dus lekker veel beenruimte en een randje om de benen ook omhoog te kunnen leggen. Hij rijdt veilig maar wel lekker door, komen zowaar volgens plan met 4 uur aan in Krabi, met zelfs nog een pauze tussendoor voor toilet, benen strekken en wat te knabbelen.

Als we langs het vliegveld rijden herken ik de hoofdstraat alweer. Ook de binnenstad is vrij weinig veranderd. Wordt bij het begin van de avondmarkt afgezet. Moet nog wel met de taxi naar het hotel, maar met wat fatsoenlijk onderhandelen heb ik het zo voor elkaar gekregen dat ik een normale prijs hoef te betalen voor de dikke kilometer die ze me moeten brengen. Wel nodig met die hutkoffer van me, lopend ging het hem echt niet worden over die heuvels.

Hotel is beetje verstopt, bovenop een heuvel, maar erg netjes en de kamer is lekker ruim. Klein zwembad in de groen aangelegde achtertuin en morgenochtend ontbijt geregeld. Nu kan ik heerlijk ontspannen en nog even een rondje door de stad maken.

Krabi is de hoofdstad van de provincie en daardoor heeft de lokale regering wat harder haar best gedaan om alles er netjes te doen laten uitzien. Mooie straatverlichting en bordjes, veel nieuw asfalt maar ook vrij veel groen en de straten zijn aardig schoon. Loop langs de rivier richting de avondmarkt. Aan de overkant alleen maar mangroves en kalksteen rotsen die er bovenuit schieten. Prachtig gezicht, verveeld me nog steeds niet. Kom in de mangroves aan de stadskant donkerblauwe kingfishers tegen die druk bezig zijn met visjes vangen. En de locals wandelen lekker langs het water om verkoeling te zoeken of hun avondeten op de markt te halen. De markt is wel flink veranderd merk ik. De laatste keer dat ik hier was, liep de markt zeker een kilometer door de stad en langs het water door, met allerlei kraampjes met spullen en bergen eten. Nu de Chinese toeristen helemaal niet meer komen en de afgelopen paar jaar sowieso maar weinig mensen op visite zijn geweest, is de markt gekrompen tot twee pleintjes met kraampjes die voornamelijk eten verkopen. Blijft echter nog steeds heel erg lastig om een keuze te maken, want jeetje wat een berg lekkers wordt hier gemaakt!

Bedoeling is om bij verschillende kramen iets te halen en vervolgens een tafeltje op te zoeken om het allemaal op uit te stallen en rustig op te eten. De porties zijn dan ook nergens enorm groot, waardoor combineren wordt aangemoedigd. Een gestoomd hapje hier, een sateetje daar, allerlei soorten salades of gebakken/verse spring rolls, rijst met curry of een omelet, vers gemaakte smoothies, toetjes in allerlei soorten. Zelfs een kraampje met krekels en larven voor de liefhebber. En dat allemaal bijna gratis. Heb wat gestoomde hapjes en een gestoomd broodje met garnalen, een kipfilet aan sate, rijst met omelet en groenten en een verse sap gescoord voor de hoofdprijs van 2,25. Hoe kunnen ze hier toch nog aan verdienen vraag je je af. Een Thaise jongeman voorziet ons van live muziek en iedereen eet met smaak en geniet. Dat stukje is dan weer niet veranderd.

Op de terugweg naar het hotel regel ik nog snel een transfer naar Khao Lak, bij een zeer vriendelijke meneer achter een loket die tours en transfer verkoopt die ik tussen het kletsen door help om nog wat klanten te krijgen. Ben ondertussen ook wel op een paar plekken geweest om ervaringen te kunnen delen en het beste passende advies te geven. Vreselijk gelachen en wat gewoontes van ons thuisland uitgewisseld. Hij kon er maar niet met zijn verstand bij dat het echt 6uur vroeger is bij mij thuis, en dat ik zo moet opletten wanneer ik iemand wil bellen want misschien is het wel middenin de nacht voor de ander. Er is zo een uur voorbij en ik zeg met moeite gedag en duik lekker op tijd in bed. Morgen nog een rit van 3uur te gaan.

Deze reisorganisatie is helaas wat minder goed bezig dan de vorige. Met verschillende rondjes rijden door de stad om mensen op te halen en een half uur verder krijg ik te horen dat ik over moet stappen op een andere minivan. Wordt vervolgens afgezet op 50 meter van mijn hotel bij een checkpoint waar we voor de derde keer langs kwamen… heel logisch allemaal. Wordt uiteindelijk helemaal achterin een propvolle minivan geplaatst, terwijl al bekend is dat ik er als eerste weer uit moet. Zien we dan wel, ofzo. Gelukkig is de chauffeur wel een goede en die zet mij eerder dan de beraamde reistijd af vlakbij mijn guesthouse (ben gewoon gaan roepen dat dit een prima plek is om te stoppen). Kan de 100 meter zonder problemen lopen met koffer over de stoep. Krijg de sleutel van een ruime en fijne kamer met balkon en een tweepersoonsbed. Kan ik mooi diagonaal in bed liggen.

Kleed me gauw om, zoek een rustig plekje uit voor lunch en krijg de meest malse eend met noodles voorgeschoteld en een mega groot glas vol met gepureerde mango. Daarna richting strand en wat een uitzicht heb je hier toch weer! Prachtige kust met de groene heuvels en palm- en naaldbomen langs het strand. Rotsen die bij eb de kust bezetten waarin allemaal poeltjes water achterblijven vol met klein leven. Het zand is hier net zo zacht maar is donkerder van kleur. Het glinstert helemaal van de fijngemalen kristallen en schelpen. Als het zand door de golven wordt omgewoeld, dan lijkt de zee net van glitterpoeder te zijn voorzien. Beetje zoals die bubbels met glitters die de kaasboer altijd zo graag heeft staan. Sfeer is in deze plaats weer gemoedelijk zoals de meeste plekken in Thailand en overal krijg je een glimlach, of maakt men kort een praatje. Veel massage salons langs de straten en ik besluit dat het tijd is om wat te gaan doen aan die vastgeroeste schouders en nekwervels. Hoop gekraak en geknak en een uur heerlijke massage verder zit er weer een beetje leven in mijn lichaam. Voelt zo fijn dat ik de volgende dag nog een keer bij haar langs ben gegaan voor nog een sessie. Durf wel te zeggen dat na Ao Phra Nang bij Railay dit toch wel een strand is in mijn top drie aller tijden. Samen met de fijne sfeer is dit weer een goede keuze geweest, ben erg blij dat ik hier nog twee dagen van mag genieten voordat ik wordt opgehaald.

Ja, dat van de boot is uiteindelijk allemaal gelukt! Heb de meest mooie boot ooit kunnen boeken om een weekje op te mogen wonen en vanaf te duiken. Grote houten zeilboot luisterend naar de naam the Phinisi. Erg luxe en ruim opgezet, en momenteel nog niet volgeboekt dus de maximaal 18 gasten zullen we waarschijnlijk niet gaan aantikken. Gaan langs de Similan eilanden en Surin varen om de mooiste duikstekken af te gaan. Drie tot vier duiken per dag, hier een daar een nachtduik als de omstandigheden het toelaten en tussendoor wordt ik voorzien van pre-ontbijt, ontbijt, lunch, diner en snacks tussendoor. Rib uit mijn lijf, dat dan weer wel. Maar je moet er toch iets voor over hebben om een keer de prinses uit te mogen hangen. En waarschijnlijk ga ik dit niet nog eens zomaar doen dus vooruit. Leuk verjaardagscadeau van mezelf heb ik bedacht. Door dit plan heb ik wel weer een redelijk deel van mijn tijd in Thailand vol gekregen. Na de liveaboard heb ik twee nachten hotel geboekt in de buurt van Phuket airport (niet in die verschrikkelijke toeristische bende wat zuidelijker op het schiereiland) zodat ik nog even kan bijkomen en alle stikstof uit mijn lichaam kan laten wasemen, om daarna het vliegtuig te pakken naar Bangkok. Beetje cultuur in het binnenland lijkt me ook nog wel leuk. Mijn huid begint op handen en voeten ook al los te laten door het constant in de zee hangen, straks krijg ik nog zwemvliezen of schubben.